onsdag 21. oktober 2009

Blanke ark

Det nærmer seg sakte, men sikkert den største høytiden av alle; julen. Jeg gleder meg kjempemye til juleferie, julekos, julegaver og julehøytid... Samtidig som tankene så vidt har begynt å sirkle rundt julegaveinnkjøp og hvor vi skal tilbringe julaften, så popper det stadig opp litt mer kjedelige juletanker.... Nemlig tankene om den store julevasken!! I år som i fjor trenger huset en grundigere vask, og i år som i fjor er nok ambisjonene større enn prestasjonene kommer til å bli.



Jeg kan nok klandre mamma for disse julevasktankene, hun er nemlig en ganske så driftig dame som hiver seg rundt og får unna både julevask og lefsebaking. Mens jeg tenker masse på det jeg skulle gjort, men ikke alltid kommer så langt. Men; jeg har startet! Her ser dere bokhyllen vi har på stuen, tømt og vasket; et blankt ark som skal fylles med bøker, interiørblader, nips og bilder. Deilig å få ryddet og systematisert.
Bokhylla inneholder en god del flere interiørblader enn bøker, men jeg klarer ikke kaste dem! 1,5 m meter med interiørblad!
Albumer og bøker er plassert på ny. Fremdeles litt ledig plass i hylla, kanskje jeg skal investere i flere interiørblad eller bøker....

Andrea har fått en ny lekekrok i stuen, og har fått 3 hyller til bokser og leker. Ryddig og tilgjengelig!
Min fascinasjon for bokser sniker seg frem... De som kjenner meg, vet at jeg liker å ha ting i system. En boks for hver type leke hjelper masse! Andrea har Duplo i en boks, biler i en liten koffert, musikkleker i en annen koffert osv. Den røde Legoboksen har vært samboerens sin. Den er jeg veldig glad i!!

Midt oppi disse juletankene prøver jeg å tenke hvor heldige vi er. Vi kan velge og vrake i hvem vi skal tilbringe julehøytiden sammen med, vi kan kjøpe gaver til Andrea, familie og venner, og vi er friske og raske alle tre. Det er jeg takknemlig for!! Dessuten må man tenke på alt man får gjort i stedet for det man ikke rekker. Om huset er nyvasket fra topp til tå eller ei, spiller rett og slett liten rolle for hvordan julen blir. Det blir masse kos uansett! Så; GOD JUL til dere alle (litt på forskudd...)













4 kommentarer:

HønePøne sa...

God jul! :)gratulerer med vel påbegynt julevask! Jeg har også planer, men har ikke fått startet riktig ennå.. og så gjenstår det å se hvor mye det blir.. Herlig med så mye hylleplass på stua. jeg har en vegg på loftstua med bokhyller, men har planer om hyller på stua nede også. Fant noen kjempefine selvbygde i et interiørbok, og har tenkt å sette min kjære på saken :) jeg mener at de blir veldig kjekke å ha til jul, mens han mener det er mer enn tidsnok etter jul ;)
ha en fin kveld!

Made by Molla sa...

He, he, det er akkurat det som er tingen,planene er ofte mer omfattende enn selve utførelsen blir! Men så lenge man får tatt noe og resten et annet år før jul, så får man være fornøyd med det! Jeg har begynt å forberede meg til i morgen kveld, har klipt litt klær i dag. Vært litt sytørke nå, men håper å være i gang igjen!!! Ha en fin kveld du også.

Astrid Hemsydd sa...

Jøss! Jeg er selvfølgelig imponert! For min del er det heller ikke "vaske-oppdragelsen" det står på. Men det har ikke helt bitt på. Mitt hus vet ikke helt hva rundvask er..

Mita på landet sa...

Ordentlig hyggelig å høre fra deg, Ingeborg! Liker bloggen din kjempegodt -gleder meg til å følge deg framover:) Har alltid mistenkt at du er veloppdratt og nå har du jammen bevist det..Både blogging og julevask går litt tregt her om dagene, håper det blir flere timer i døgnet snart..;) Ha ei god helg!!